Dai'e. Apakah?

Wednesday, October 26, 2011

Bismillahirrahminarrahim.

Alhamdulillah. Kadang-kadang tiada duit pun nikmat juga. Nikmat yang macam mana ye? Nikmat "kesedaran". Bila saya berduit, saya rasa sungguh mudah mengeluarkan wang untuk makan yang sedap-sedap. Padahal, apalah salahnya saya simpan duit itu untuk belanja adik-adik tercinta kan? Dan sekarang, rasalah nikmat "kesedaran". Oh, saya sudah layak terima zakat dari Baitulmal RI Al Banna. Sob Sob [Padan muka kamu shah.]

Dai'. Apa maksudnya ye?
"Daie tu perkataan bahasa arab, 'ala waznin "faa'ilun" yakni pelaku/pembuat...maksud daie adalah penyeru/pengajak... kalau perbuatan pula, dipanggil "da'wah".. dari segi lughah(bahasa) nya, bermaksud mengajak/meyeru..." Sumber diambil dari 

Jadi, dai' atau istilah popularnya pendakwah ditugaskan untuk menyeru sesama kita kepada Allah. Contohnya, "Eh beb, jom solat jemaah"..Itu analogi biasa orang bagi kan? Solat, puasa, dan lain-lain. Tapi, saya nak bagi contoh lain. Advance sikit. 
"Adik, jom mamam..Eh, xnak makan? Nak abang citer sejarah islam?Wah~~"- Wah, untunglah kalau ada adik-adik yang minta begini. Realitinya, Memang ada. Dan serius saya amat mengagumi mereka. [Bila saya melihat diri saya di umur mereka, saya adalah remaja yang baru nak "up". KL Bro!]

Sekadar perkongsian, mendekati insan-insan seperti mereka membuatkan saya teruja, dalam masa yang sama juga merasa --Malu--. Saya rasa kecil je, rendah diri pun ada. Tapi, itu sama sekali tidak menghalang saya untuk berkongsi segala ilmu yang sangat cetek dan dhaif kepada mereka. Apalah sangat setakat tahu |itu|ini| walhal usia saya di dalam dunia tarbiyah belum pun sampai dua tahun. Malu...Malu... [itulah, dulu lari-lari lagi]

Kebiasaannya, seorang daie akan memanfaatkan sebaik mungkin apa yang mereka untuk mengajak manusia ke arah keredhaan Allah, baik masa, wang, tenaga dan banyak lagi. Saya teringat satu kisah, di mana Imam Hassan Al-Banna memberikan semua wangnya kepada seorang fakir, walhal wang yang diberi itu sahaja wangnya yang masih ada. Dan semasa Ikhwanul Muslimin menggalakkan ahlinya untuk menginfaqkan (menyumbang) wang ringgit untuk menggerakkan dakwah, seorang ahlinya yang hanya ada basikal, sanggup menggadaikan basikalnya untuk mendapatkan sejumlah wang dan diberi kepada IM. Tidak cerita lagi kisah hebatnya pengorbanan para sahabat terdahulu, Abu Bakar As-Siddiq, Umar Al-Khattab, Uthman Affan dan ramai lagi. Hebat!![Gaya jurucakap Skor A]

Tapi, tidak bermakna menjadi seorang Daie membuatkan kita tidak boleh ada wang. Tolong tepis pemikiran yang jumud ini ye. Cuma,kita perlu sentiasa ingat, setiap kurnia yang diberikan pasti akan dipertanggungjawabkan. Jadi, apa salahnya kita gunakan wang,tenaga,masa dan segala macam kurnia-Nya untuk islam? Bukankah Allah mengganjarkan sesuatu sangat "WOW" seperti yang dinyatakan di dalam surah As-Saff[10-11]?

Wahai orang-orang yang beriman! Mahukah aku tunjukkan sesuatu perniagaan yang boleh menyelamatkan kamu dari azab seksa yang tidak terperi sakitnya?

Iaitu, kamu beriman kepada Allah dan RasulNya, serta kamu berjuang membela dan menegakkan ugama Allah dengan harta benda dan diri kamu yang demikian itulah yang lebih baik bagi kamu, jika kamu hendak mengetahui (hakikat yang sebenarnya)


Bila melihat ikhwah-ikhwah yang sangat bersemangat bekerja, saya teruja. Mereka sememangnya daie-daie yang "awesome". Sudah tentu, saya bukan sebahagian dari mereka. Malahan, saya tak rasa pun saya layak dipanggil Daie. Misalnya, kalau ada ikhwah panggil saya "akhi", saya pun balas "Ye". Tapi dalam hati "Akhi? aku? layakkah?". Bukan setakat panggilan je, tapi juga gerakerja. Ha, ade lagi. Masa awal-awal mengenali dunia tarbiyah yang bergaya ini, saya rasa sangat "Apakah?" bilamana membahasakan diri "ana" dan memanggil orang "enta". "Janggal". sehinggalah sekarang...[---Down---].Sob..Sob....


0 komen:

Profesion Daie

Profesion Daie
Sungguh Kacak dan Bergaya.

  © Blogger templates Newspaper by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP