Bulatan bergembira dan serangan Abdullah

Saturday, October 29, 2011

Bismillahirrahmanirrahim.


InsyaALLAH, saya bersama ikhwah muah-muah Geng Banna akan menghadiri Bulatan Gembira bersama Naqib kami yang kacak dan Cool.Hoyeh~~ Di dalam bulatan gembira, biasanya mutabaah amal akan dicek.  Bila tidak ditanya, saya rasa “Fuh, selamat, Untung…” . Contohnya, starter pack of Mutabaah Amal Geng Al Banna:-



Sarapan Pagi: Subuh berjemaah 7 x | Mathurat sughra Jamai| Tilawah 5 mukasurat sehari
Makanan Harian: Tilawah Al-Quran 1 Juz| Baca Buku Fiqh Dakwah Mustafa Masyhur 10 m/s| Solat Sunat Rawatib (Zuhur, Maghrib, Isyak)| Solat Fardhu berjemaah di Masjid
Makanan Mingguan: Solat Sunat Tahajud (3x seminggu) | Solat Sunat Dhuha (5x seminggu) | Puasa sunat (1x seminggu)
Denda: Kalau tertinggal , kena istighfar 100x sebelum tidur.

Sebenarnya, tak untung pun bila tertinggal. Saya sangat rugi, kerna amal ini tak lain dan tak bukan untuk menambah amalan sendiri.
Sejujurnya, sudah tentu saya tak kan complete set of amal ini sepanjang masa. Ada masa ya, tapi kebanyakan masa tak. adoi. Tapi, best tau bila duduk sesama ikhwah tersayang ni. Kalau kita lambat bangun, dia kejut. Kalau amal kita macam leka je, ade yang akan tegur. Duduk bersama dengan saling memperingatkan perintah Allah membuatkan saya rasa “WOW!!”. Tapi, saya kagum dengan seorang ikhwah ni, yiyid (bukan nama sebenar). Sememangnya, amal dia memang mantap dan “superb!”. Kalau time report mutabaah amal je, mesti penuh. Yelah, tengok dahi pun dah tahu. Dahi dia ada tompok hitam yang besar. Abang dia sampai cakap “Apesal dahi ko? Ko hantuk kat dinding ke??”. Kadang-kadang kami tagteam dengan naqib sekali bahan dia. Hohoho.. Namun, jauh di sudut hati saya tersimpan dendam dan cemburu yang membara di atas kesungguhannya beramal. “Oh, Cemburunya….”.
  
Serangan Abdullah
Manusia, sememangnya tidak sempurna, dan tidak lari dari melakukan kesilapan. Tapi, ada juga Abdullah (hamba Allah) yang melihat kami ini ibarat manusia yang perfect.lagi maksum. Bila ada salah sikit, terus dapat “Macam ni ke perangai orang ikut usrah?”. Lagi best “Program pung-pang, tapi Solat subuh lambat”. Terima kasih diatas peringatan itu para sahabat sekalian. Pasti dan pasti, kami juga insan biasa yang ada nafsu yang mana imannya ada naik turun, Suka bergelak ketawa, wanita, (yelah, kan pelik kalau ikhwah suka semasa sendiri), terkadang PES, facebook, twitter, dan semacam benda lagi yang anda sebagai manusia biasa suka. Terkadang saya terasa ibarat mereka memandang kami macam spesis alien. “Hei, korang salah planet ni. Blah..Blah”. Cara saya mendepani (wah) insan-insan begini adalah dengan memekakkan telinga. Ambil yang betul, yang salah tu “Boleh jalan da~~”. Ada lagi, “Wei, macam ni ke nak naikkan islam??”. Saya “Sedangkan sahabat Nabi ,Abu Dzar pun bahan Bilal,terus kene tepek dengan Rasullah s.a.w “masih ade jahiliyah”, inikan saya? Malas nak layan. Wutever lah der~~~”

Nampak kan? Biasalah tu dugaan dalam dunia dakwah. Tak kena tu memang tak sah~~.

Ayat serius:
Kalau kita telusuri sejarah,  bilamana Rasullah s.a.w menceritakan petanda-petanda yang menunjukkan baginda adalah seorang Nabi dan Rasul kepada Waraqah, Waraqah pun berkata “Sesungguhnya engkau adalah yang terpilih membawa risalah kebenaran. Alangkah baik sekiranya aku mampu membantu engkau bilamana kaum mu menghalau mu”

Jadi, kepada para daie sekalian, Jangan Bersedih. Selalukan senyum dan ceria, kerna itu tanda “sebaik-baik ciptaan-Nya” yang berfikiran positif. Tidak salah untuk belajar dari kesilapan, kerna ia akan mematangkan kita. Dan, selama saya setia, rajin dan kadang kala ponteng dalam menghadiri bulatan bergembira, Alhamdulillah ada perubahan yang baik. Selain berukhuwah sesama ikhwah, ia membentuk usrah(keluarga) yang ceria lagi periang dalam mengingati perintah Allah s.w.t. Memang kool. Oh la la~~

0 komen:

Profesion Daie

Profesion Daie
Sungguh Kacak dan Bergaya.

  © Blogger templates Newspaper by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP