Theory Choki-Choki V1.0 vs Praktikal

Monday, November 14, 2011

Bismillahirrahmanirrahim,


Engkau, laksana bulan yang menyinari, Hidupku yang malap dan gelita. Engkau, bla.bla.bla
Saya: [Apakah?]

Kerap kali kita melihat dan membaca status yang “menyentuh hati” di facebook kan? “Sayang,aku tidak hidup tanpamu”.  Saya [“Lagi bagus. Semak tol ade orang camni”. ]. Eh. Itu bukan status menyentuh hati, itu status “menggelegak hati”. Ish Ish. Haha. Itu status Cinta. Tapi, kalau status berkaitan dakwah? "Sesungguhnya dakwah itu jalannya pasti berliku dan berduri. Mereka yang berada di jalan dakwah pasti merasa betapa sakitnya di badai ombak, beruntunglah mereka yang terus gah ibarat akar yang mencengkam dasar bumi"

Terkadang, saya sendiri terpesona dek lentokan bahasa yang berpuitis dan berpusing-pusing itu. Sehingga merasakan “Aku pun nak gak lah.”. Dan-dan cuba mereka ayat-ayat puitis, dan akhirnya, jadilah ayat-ayat yang menggelikan hati.
Adoi. Sememangnya saya tidak berbakat untuk menulis perkara yang menyentuh hati.
Di dalam jalan dakwah,  tiada kata yang semanis choki-choki atau hershey’s [PERUMPAMAAN] yang sesuai untuk “kemanisan berada di jalan dakwah”. Kerna, yang merasa betapa peritnya jalan ini, merekalah yang lebih mengetahui kemanisannya.


Mari, kita lihat,
Theory Choki-Choki V1.0 vs Praktikal

[Teori]. Aku mahu memperjuangkan agama!!Argh~~
[Praktikal]“Pernahkah anda merasa betapa peliknya bila orang lain memandang kita dengan pandangan sinis hanya kerana bercakap perkara yang Haq?”

[Teori]. Wah, indahnya ukhuwah islami. Syukran ya Allah (^-^)
[Praktikal] “Enta rasa dia dah buat apa? Mana ada apa-apa! Ana dah buat macam-macam,tapi dia pulak yang dapat nama- “-Ini busuk hati punya olang woo. Saya sudah jumpa ini olang punya jenis. Lagi memecahkan ukhuwah pandailah. Moga Allah ampunkan dosa kami.

[Teori].Akhi,pengorbanan dalam dakwah itu PASTI, kita kena korbankan bla.Bla..
[Praktikal] “Adakah mereka pernah merasai betapa kewangan, masa dan banyak lagi yang menghimpit disebabkan keperluan dakwah? ”

[Teori].Dan akhirnya, bila ada yang mengatakan dakwah itu bukan “EKSLUSIF”
[Praktikal] “Lihatlah pada diri sendiri sebelum kita menyeru yang lain. Adakah kita melakukannya mengikut manhaj nubuwah?”

Dakwah dengan Cinta adalah perbuatan. Comel kan? hoho~~

Ohoi, dan sememangnya dakwah itu memerlukan pengorbanan yang AMAT banyak. Dan, janganlah disamakan dengan betapa mudahnya kita memakan choki-choki, dan di akhirnya merasai kemanisannya. Tidak sama sekali.  Sangat Jauh OK. Sebabnya, kemanisan dakwah itu lebih hebat dari kemanisan choki-choki yang berharga 20 sen,melebihi harga coklat Cadbury, Ferrero Roche, Hershey’s, waimah coklat termahal di dunia pun, tiada kemanisan coklat yang dapat menandingi kemanisan berada di jalan dakwah yang osem ini.

Kata-kata manis, mana mungkin sama dengan perlakuan. Jadi, kurangkan provokasi, banyakkan partisipasi (Betulkah?).haha~~.

Hoyeh. Moga Allah terus kekalkan daie-daie yang berada di jalan dakwah ini dengan gelaran “jundullah”. Ha, ada kerja kosong. Jadi askar Allah, nak tak? Askar paling lumayan gajinya OK.

Kerja: Berdakwah,berjuang dan berjihad di jalan Allah.
Gaji: Hidup Mulia
Pencen: Mati Syahid.
Tarikh tutup: Bila dijemput izrail.


Moga kita tergolong di dalam golongan ini. Golongan yang praktikal, bukan yang teori. Amin.

0 komen:

Profesion Daie

Profesion Daie
Sungguh Kacak dan Bergaya.

  © Blogger templates Newspaper by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP