Takut jikalau Allah telah membenci kita

Tuesday, November 15, 2011

Bismillahirrahmanirrahim,


"Dan katakanlah (Muhammad), "Ya Tuhanku, berilah ampunan dan (berilah) rahmat, Engkaulah pemberi rahmat yang terbaik" [Al Mu'minun 23:118]

Bersyukur di atas setiap saat yang berlalu, yang mana terselit kebesaran Ilahi yang tak mampu disangkal lagi. Lihatlah angin yang bertiup, oksigen yang memenuhi ruang udara, kesihatan, dan sangat banyak lagi yang tak tertaksir dengan sekadar kata-kata. Bukalah mata kita, tidak cukupkah aturan siang dan malam untuk membuatkan kita berfikir? Malahan, Allah itu Maha Adil, setiap rezeki adalah untuk semua tanpa mengira siapa hamba-Nya. Dan sebaik-baik kurniaan itulah islam, dan sungguh bertuah kita yang sememangnya islam semenjak di awal kelahiran lagi.

Ha, Ini yang buat kita umat islam sejak lahir patut rasa malu. Mangapa?
“Saya aa,kalau tala sembahyang aa..rasa tak tenang aa..tala bole tidur”-Ungkapan abang Ridzuan.

Saya rasa wajib untuk saya berkongsi tentang hal ini.

15 November 2011.
Di malam yang syahdu tatkala di surau, sayugia imam mengumumkan “Assalamualaikum w.b.t, alhamdulillah kita ada saudara baru yang baru masuk islam. Sekiranya ingin menyumbang, anda boleh pergi dan beri ke beliau sendiri di belakang sana”

Di situ, kami terlihat Abang Malik(Abe M) dan Abang Ridzuan(Abe R), yang mana setelah borak-borak, kami mengetahui Abe M baru pulang ke fitrahnya dalam 5 hari, dan Abe R sudah setahun (syukur alhamdulillah)

Kami amat teruja untuk mengetahui tentang perjalanan kisah kedua-dua Abe ini dalam kembali ke fitrahnya, dan syukur kepada-Mu ya Allah kerna memberikan kami rahmat dengan kedatangan mereka ke rumah bujang yang "kemas dan tersusun rapi".haha~~

Pada ketika itu, pelbagai soalan yang dilemparkan.

Ibarat Polis yang misainya melentik, perut Ah-Roy dan memegang “Chota” dan bertanya “Hei kau, bagaimana kau masuk islam?”

Aiyo. Ini sudah pasti bukan akhlak muslim. Dengan penuh sopan santun dan ayunya[Ok. Tolong jangan geli] kami bertanya “Abang Ridzuan, abang sharing lah skit psl ksh abg? Kami excited nak tau”. Persoalan demi persoalan diajukan kepada Abe R sebab dia banyak bercakap, manakala Abe M malu-malu kucing. Hoho~~

Berikut adalah kenyataan Rasmi Abe R. Ada yang saya tambah. Huhu.

Kata Abe R:-

“Saya aa,manyak susa masa belum islam dulu.. ada wang, habis minum..ada wang, habis minum...saya,mau masuk islam macam suda lama juga aa..saya ada kenal itu haji aa..dia selalu celita pasal islam.. satu hali tu, dia ala bagi itu buku-buku,suluh baca dulu,fikir betul-betul..saya pun decide, masuk islam... saya aa,ala nampak itu melayu islam pun main itu toto, alak, manyak lagi oo..tapi saya tala kata dia islam, tapi kata itu "melayu". sama jugala sama itu cina n india. lagi aa, islam pun kata kalau saya suda masuk islam, saya masih boleh balik rumah woo...tapi kena bagi tau dekat family ini oink-oink(Ini saya tambah), alak, n mende-mende yang tala bole makan jangan bagi makan... saya betul-betul suda tinggal itu suma sejak masuk islam..itu Alah aa (Allah) dalam islam ada satu.. kalu dalam cina, itu tuhan dekat tokong kena kasi olen, dekat tuhan lain olen lagi.. tapi aa, “Saya aa,kalau tala sembahyang aa..rasa tak tenang aa..tala bole tidur”-“

Sebenarnya, banyak lagi yang kami dapat dari Abe R nih. Tapi, statement die pasal “saya aa, kalau tala sembahyang aa, rasa tak tenang aa..tala bole tidur” buat saya rasa “tala boleh blah woo”. Serius terkesan. Makan dalam...

Bayangkan,

Betapa ramai kita yang islam sejak di bayi, tapi begitu mudah meninggalkan solat?
Tak kira lagi yang bangga dengan arak walaupun ICnya “ISLAM”, walhal saudara ini begitu membencinya setelah mengungkap kalimah “Laillahaillah”
Betapa susahnya dia mencari kasih sayang Allah, dan betapa ramai pula di antara kita yang begitu mudah tidak mengendahkannya?
       Malunya. Malunya..

Sungguh, memang kita patut rasa malu. Kalau dalam diri kita tiada rasa itu, saranan saya baik kita memohon ampun dan taubat kepada Allah s.w.t. Mengapa?

“Takut jikalau Allah telah membenci kita!”

Manusia benci, apa ada hal? Sebabnya manusia pasti melakukan kesilapan. Kita bukannya Nabi dan Rasul pun. [Statement kasar untuk kita sedar: Sape-sape die rasa die maksum, boleh blah OK]. “Tala apa-apa woo kalo manusia benci..”. Tapi aa, Allah kalau sudah benci, apa pun tak boleh. Jangan buat main woo...hina di dunia dapat, di akhirat apatah lagi? Astaghfirullah.... Sob..Sob.. Sob....xnk...

Terpukul | Terkesima| Tersedar| Terima Kasih Ya Allah.



0 komen:

Profesion Daie

Profesion Daie
Sungguh Kacak dan Bergaya.

  © Blogger templates Newspaper by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP