Saya menyeru. Silap. Saya merayu.

Monday, November 14, 2011


[entri kali ini lebih untuk memotivasikan diri sendiri yang menyendiri.haha]

Bismillahirrahmanirrahim;

Astaghfirullahalazim. Kenapalah diri ini begitu sukar untuk istiqamah? Ish..
Sebenarnya, sudah beberapa kali percubaan atau try yang dilakukan, namun tidak juga gol. Adoi. Saya pelik, pening dan runsing.
Jika kita menelusuri kisah para sahabat, betapa mereka istiqamah dalam beribadah. Sebaik-baik istiqamah adalah yang sedikit tapi berterusan.

Para Sahabat: Generasi Terbaik. Saya: Generasi Terbalik. Eh, tak mahu.

Apa macam ini? Adoyai. Runsing|Runsing|Runsing = Apakah?

Firman Allah s.w.t:-

“Sesungguhnya orang-orang yang berkata (menegaskan keyakinannya): “Tuhan Kami ialah Allah”, kemudian mereka istiqamah (tetap teguh di atas jalan yang betul), akan turun malaikat kepada mereka dari semasa ke semasa (dengan memberi ilham): “Janganlah kamu bimbang dan janganlah kamu berdukacita, dan terimalah berita gembira bahawa kamu akan beroleh syurga yang telah dijanjikan kepada kamu. (Fussilat 41:30)

Kata Saidina ‘Umar bin al-Khattab:

“Istiqamah itu kamu berdiri terus mematuhi suruhan dan larangan Allah tanpa berubah-ubah seperti musang” (Ibn Qayyim, Tahzib Madarij al-Salikin, 2/528, Beirut: Muassasah Fuad).

Di sebalik perkataanya, bila tidak istiqamah, Brother Umar dengan kata lainnya bermaksud "kamu musang". Oh,Itu Tidak Kool.

Syoknya kalau boleh istiqamah. Masalah untuk diri ini adalah istiqamah dalam kehidupan seharian. 

Nak istiqamah macam adik ni.
Istiqamah Musang.
Penjagaan waktu solat + Al-Quran + Bacaan + Blogging.

Tapi, yang peliknya, ini boleh pula istiqamah

Istiqamah harian: 
Facebook + Malaysiakini + Milosuam(Blog politik-Bukan minuman OK. Nestle. Boycott!Fullstop)

Ee, teruknya. Saya nak “HENSHIN” bab ni pula! Oleh itu, dengan tidak malunya saya memohon doa anda. Doa anda amat ditagih. Doalah. Tolonglah. Doa agar  saya istiqamah dalam setiap saat yang berlalu hanya untuk Allah s.w.t. Merayu nih. Sob..Sob...


0 komen:

Profesion Daie

Profesion Daie
Sungguh Kacak dan Bergaya.

  © Blogger templates Newspaper by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP