Sakit!!Mummy..Eh,silap..Umi, tolong....

Tuesday, October 25, 2011



Astaghfirullah, sakitnya masih lagi tersimpan di dalam benak fikiran ini. Puasa ke-dua, tarikh keramat bagi saya kerana secara rasminya buat kali kedua saya terlibat dengan kemalangan motor. Bergaya kan?-Tet-

My first time:
Kaya-Kaya!!
Pengalaman pertama: ketika masih lagi dibangku tadika, saya dilanggar ketika riang ria raya lintas jalan raya kerna misi kutip duit raya maka terseret beberapa meter jauhnya. Dahi saya koyak. Teringat lagi menangis teresak-esak menahan kesakitan, disulami dengan lagu raya dari Sanisah Huri.




My Second Time
Motorbot Jalan Raya
Puasa kedua bulan ramadhan pada tahun 2011. Disebabkan telah lewat ke tempat kerja, saya memecut laju. Kebetulan, hati memang tidak selesa. Tidak lama selepas itu, terjadilah kemalangan kedua di mana saya jatuh terseret dengan bergayanya menaiki Motor Bot Jalan Raya, Modenas Elegance. Syukurlah saya jatuh bersendirian. Hasilnya:-

Motor: Fork Patah|Side Mirror pecah|Body Rosak
Saya: Lutut kiri Koyak|Tangan kiri dan kanan luka|Alhamdulillah muka selamat

Mujurlah terdapat insan-insan yang membantu ketika jatuh. Setelah keadaan tenang, saya terus menghubungi naqib, Supervisor di Hicom, dan ikhwah RI Al Banna. Kebetulan, terdapat ikhwah-ikhwah yang tiada kelas terus datang membantu, Hazwan dan Naqiudin, merekalah insan-insan yang datang membantu. Oh, jangan salah sangka,  kenapa saya memberitahu insan-insan ini mendahului keluarga saya? Jawapannya:-

Mereka di Sabah|Tak mahu mereka risau|Emak sangat tak bagi saya bawa motor

Setelah sampai di Klinik Kesihatan Bandar Baru Bangi, saya terus dimasukkan ke wad kecemasan. Pada masa itu, saya masih mampu tersenyum walaupun menahan kesakitan. Terasa agak bergaya ketika itu. Ditambah dengan persoalan :-
Abang M.A (Medical Assistant) “Ai, accident punya teruk camni pun boleh senyum lagi?”. Saya: “Boleh tahan lagi abg..”
Abang M.A menambah lagi “ Lepas ni konfom kamu xsenyum. Abang nk cuci luka ni”.
Saya “Muka terus berubah.[ Pucat|Cuak|Degup jantung laju = Apakah itu]”
Abg M.A “Abang nak basuh luka kamu ni 3 kali. Sebab luka kamu ni banyak masuk pasir, "1st: abg basuh pakai air yang disteril, 2nd: Iodin 3rd: Hydrogen Peroxide
Saya terfikir “No 2 mesti sakit. No 3 ni mende ape ye?Xpe,tahan je lah..boleh punya”
 Berikut adalah reaksi saya selepas terkenanya cecair cucian itu:-
  •        Air Steril: Boleh senyum lagi. Kacak kan? [Uwek~~]
  •     Iodin: Berkerut menahan sakit [Ho yeh]
  •     Hydrogen Peroxide[HP]: Menangis dan Menjerit [Adoi~~]


Sakit. Sakit..
Oh, penerangan. Luka saya agak dalam lukanya. Bayangkan, kedalaman luka kiri itu menampakkan tulang, dan sedalam itulah cecair HP memenuhi ruang luka. Terms used are “laceration wound”. Masa cucian yang ketiga, memang sangat-sangat-sangat sakit. Dengan tak malunya saya menjerit dan menangis teresak-esak menahan sakit. Paling sakit masa luka dekat lutut kiri.. Masa itu, kaki kanan ringan je nak pergi dekat kepala abang M.A. Syukurlah, Allah Maha Kuasa ke atas segala sesuatu.Memang sakit~~~




Usai cucian, saya menjalani X-Ray [Alhamdulillah, tiada retak]. Doktor di klinik bandar Baru Bangi pun berkata [ Luka kamu tak boleh jahit biasa..kena operation dekat hospital kajang] saya [Operation? Erk??] Kemudian, saya naik Ambulan dengan siren yang berbunyi. Kacaknya[my first time ever]..  Sampai di Hospital kajang , doktor kata [“Operation kamu lambat lagi, sebab ada beberapa kes lain yang teruk sekarang. Paling lambat tengah malam k”]. Saya kata OK Doktor.

Di sebalik kejadian ini, terlalu banyak pengajaran yang saya perolehi. Firman Allah s.w.t

Sesungguhnya orang-orang yang kafir kepada ayat-ayat Kami, kelak akan Kami masukkan mereka ke dalam neraka. Setiap kali kulit mereka hangus, Kami ganti kulit mereka dengan kulit yang lain, supaya mereka merasakan azab. Sesungguhnya Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana. (Surah an Nisa:4:56)

Baru kena HP di kulit, sudah menjerit? Nauzubillah, bayangkan! Penjaga neraka langusng tidak akan beri muka atau amaran, seksaan demi seksaan yang sangat dashyat menyinggah kepada para hamba-Nya yang ingkar. Tiada belas kasihan!! Dan kulit yang hangus berganti, dan terus berganti, tidak terperi sakitnya.................Tiada lagi ibu yang menolong,bahkan tiada makhluk yang mampu membantu, melainkan amal dan ihsan Allah sahaja penyelamatnya.

Sayang anda semua =)
Dan lagi,selain dari keluarga kandung, baru saya tahu ramai yang sayangkan saya(malu) . Antara lawatan yang telah saya terima:
Abdul Majeed Zulkipli & Sahabatnya| Kawan-kawan UniKL MFI yang ramai (ramai sangat)| Saudara mara| Ketua Pemuda IKRAM Hulu Langat| Wakil Aqsa Syarif| Ikhwah Muah-Muah RI Al Banna| Naqib & Usrah tersayang Shah Alam| Usrah saya yang tersayang|
Terima kasih di atas makanan yang memenuhi wad. Hanya Allah sahaja yang bisa membalasnya.(Sob Sob)




Setelah itu, saya mendapat cuti selama sebulan sepuluh hari. Jadi, saya mengambil peluang untuk pulang ke Kota Kinabalu dengan kaki yang berjalan tempang. Sungguh, ia pengajaran yang amat besar bagi diri ini. Apa-apa pun, insyaALLAH:-

Peace: No more Elegance: Fullstop. EX5? Say yes to manual motor. Say No to scooter.

0 komen:

Profesion Daie

Profesion Daie
Sungguh Kacak dan Bergaya.

  © Blogger templates Newspaper by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP