Suntikan Semangat Istiqamah!

Sunday, May 1, 2011

Ya Rabi, sudah berhabuk blog ini! Agaknya berapa lama saya meninggalkan laman web ini? Setelah sekian lama "melupakan" wadah ini, saya tetap bersyukur kerana Allah s.w.t akhirnya membuka hati saya untuk memaparkan perkongsian baru.


Pada 1 mei 2011, bertempat di Masjid As-Solihin Bangi, saya telah menghadiri kursus "Dakwah melalui Penulisan" yang disampaikan oleh Ustaz Hasrizal Abdul Jamil, penulis buku yang cukup sinonim dengan "Aku Terima Nikahnya".



Semasa awal sesi penyampaian, Ustaz bertanya "Siapa ada blog?"
Dan adalah sebahagian peserta yang mengaku, tapi bukan saya kerana blog jarang dikemaskini.
Ustaz Hasrizal bertanya lagi " Blog siapa yang bersawang?"
Lantas saya tertunduk (Terkena!)
Dengan berseloroh Ustaz berkata "Takut orang fikir pemilik laman blog ini telah mati"
Diiringi dengan gelak tawa peserta termasuk saya.
Dalam masa sama tertunduk kali ke-2 (Terkena lagi!!)

Seloroh Ustaz Hasrizal tepat ke hati saya. Oh, barulah diri sedar yang diri ini lemah dan leka dalam istiqamah. Allah.. lemahnya hamba-Mu ini.
Di pertengahan penyampaian beliau menghuraikan satu firman Allah s.w.t:-

"Dan hendaklah santiasa ada diantara kamu golongan(berdakwah) kepada kebajikan, menyuruh berbuat segala perkara yang baik, serta melarang daripada segala yang salah"
-Ali Imran 3:104-


Bila diperdengarkan firman ini, saya terasa seperti mendapat satu suntikan istiqamah! Tambahan beliau, wadah dalam medan dakwah yang paling efektif pada zaman serba canggih ini antaranya adalah blog! Mendengar kepada kenyataan itu, tuntas hati ini terlintas "Allah, ruginya aku, dimasa yang telah berlalu, wadah ini ku biar terbengkalai tanpa dikemas kini dengan ilmu yang sarat ku terima dikala Usrah. Alangkah ruginya!"

Di akhir penyampaian, Ustaz menyatakan kepada kami agar mencari titik perubahan "paradigma". Lantas hati berkata
"Aku perlu berubah dan istiqamah di dalam medan penulisan untuk dakwah yang muntij, demi Allah, InsyaALLAH!"


Jadi, dalam perkongsian kali ini, saya memohon para blogger semua untuk mendoakan saya agar istiqamah di dalam wadah ini. Kerna, jika ilmu yang disampaikan bermanfaat setelah saya bertemu yang Esa, inilah bekalan tambahan tika menunggu Hari Perbicaraan.

Di akhir kalam, moga kita jadi insan yang bermanfaat kepada insan lain. Erti hidup untuk memberi, biarlah menerima tika saat bertemu Ilahi. Wallahualam.

Shah Redza Rosli,

0 komen:

Profesion Daie

Profesion Daie
Sungguh Kacak dan Bergaya.

  © Blogger templates Newspaper by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP