Jodoh?

Friday, May 6, 2011

Alhamdulillah, syukur pada mu Ya Allah, kerna limpah kurnia-Mu yang tidak terhitung banyaknya, barulah aku mampu untuk bernafas, berdiri, manghadapi peperiksaan, dan terlalu banyak lagi. Moga aku tidak tergolong di dalam kalam-Mu iaitu Qalilammatashkurun bermaksud "sedikit sekali kamu yang bersyukur". InsyaALLAH!


BaitulMuslim :-)

Jodoh? Bagi sesetengah manusia, ini isu sensitif. Mereka akan berkata "Jangan sibuklah, jaga tepi kain kaulah" ataupun " Ade jodoh, ade lah".
Dalam usrah pun tidak terlepas dari persoalan ini. "Baitul Muslim" menjadi impian ikhwah dan akhawat dalam membina keluarga dan seterusnya membentuk masyarakat islam yang sebenar. Saya teringat ketika satu sesi usrah bersama dengan naqib dan ikhwah-ikhwah MFI, seorang akhi ini menyatakan hasrat ingin mendirikan "baitulmuslim" dalam masa setahun setengah.


Romantik. (^^,)

Naqib saya amat menggalakkan kami berkahwin. Di dalam satu email rasmi di YG kami "Kahwinlah, tolonglah..haha". Tergelak saya membacanya:-)

Dalam hati, siapa yang tidak mahu kan? Peliknya kalau ada yang tidak mahu. Mungkin orang sebegini boleh duduk di planet pluto, ikut membeku sama seperti kekerasan egonya!
Saya pernah membaca buku-buku seperti "Aku terima Nikahnya", "Murabbi Cinta", "Aku nikah akan dikau", "Dijalan dakwah aku menikah(Sedikit sahaja)" dalam mencari erti kehidupan berumahtangga. tapi, semua itu sekadar teori, kerna praktikalnya entah bila:-)

Indahnya saat begini :-)

Saya sedar, umur kian berlalu dan Izrail pula hanya menunggu masa yang mendatang untuk menjemput. Persoalannya disini, sempatkah kita menemui jodoh sebelum ajal? Saya pernah mendengar khabar kematian seorang ikhwah sebelum perkahwinannya berlangsung. yang mana saya jumpa ikhwah ini tidak berapa lama di dalam daurah ISK. Tidak mustahil ia juga bakal terjadi pada diri saya dan kita.

Ada masa, saya memandang rendah diri sendiri. Terfikir "Aku layak ke - Ade ke orang nk?- "dan banyak lagi. Terkadang itu sehingga bermonolog sendirian. (^^,) Bagi saya, ada umur dan rezeki yang Allah bagi, adalah jodohnya. Perancangan tetap ada, Tetapi saya tetap ada permasalahan iaitu selalu merendahkan diri. Sehingga ada teman yang menegur, "tidak perlu terlalu merendah diri".

Inilah jodoh saya. Doakan berkekalan. InsyaALLAH

Tapi, itu jodoh dengan manusia:-) Namun, saya lebih bersyukur, malahan terlalu bersyukur kerna Allah menjodohkan saya dengan "Dakwah dan Tarbiyah". Hidup saya lebih terarah dan terisi ruang masanya dengan penuh manfaat. Di kala kesempitan kewangan, hidup ini tetap dirasakan luas kerna semuanya dipermudahkan oleh-Nya.

Daawah: Hidup yang sebenar:-)

Oleh itu, sibukkan diri kita dengan usaha dakwah, kelak bukan sahaja dikurniakan isteri yang solehah, malahan dikurniakan syurga jannah. InsyaALLAH. Itulah "jodoh" yang terbaik. Wallahualam :-)



1 komen:

. Inilah aku . said...

Tarbiyah sakhsiyah qur'aniyah. Enta beli kat mana yea buku ni?

Profesion Daie

Profesion Daie
Sungguh Kacak dan Bergaya.

  © Blogger templates Newspaper by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP