Marah!!Marah!!

Wednesday, April 28, 2010



Ya Rabi,mmg hari nie aku marah sgt.Ade jg hamba Allah nie yang xreti nk jaga perasaan orang kn?okla,buka citer la dl..Pada hari ini,aku dan kawan2 pegi Chop & Stick kt serdang lps solat mghrb..sedap memang sedap..lagi sedap bila igt exam esok macam da "habis" study..balik2 tu,niat nk smbhyang isyak dl..da lmbat kn..nnt nk study lg..



Aku pn bijak, smbhyg dkt tmpt pntu masuk kwn2 nk msk..itu mmg salah aku ler..dah tu,kalo suara member aku sorang nie da memekik
"Bengong giler shah smbhyg tmpt orang lalu"

Aku pe lg,hilang kosentrasi nk smbhyg..ms tu aku baru rakaat pertama..aku da fkr nk berhenti,pstu pg kt mamat tu,pstu maki die..tp aku sabar lg..nsb die pandai,xlalu dpn aku sembhyg..Di samping tu, sedikit perkongsian bersama berkaitan hukum melalui di depan orang yg tengah bersolat:-

""Jadi sekarang kita harus lebih hati-hati kalo shalat di tempat umum. Perhatikan dulu ketika akan lewat di depan orang, dia sedang shalat atau tidak. Kalo iya, sebaiknya ditunggu dulu sampai selesai atau ambil jalan lain.
Begitupun dengan yang shalat, sebaiknya tidak di tengah-tengah jalan sehingga menghalangi orang yang mau lewat. Rasulullah bahkan memerintahkan untuk membuat sutroh (sesuatu yang dijadikan sebagai penghalang, apa pun bentuk/jenisnya), gunanya untuk mencegah orang lewat di hadapannya.
Dari Abu Hurairah, bahwasanya Nabi saw. Bersabda: “Apabila salah seorang di antara kamu shalat, maka hendaklah ia meletakkan sesuatu dihadapannya. Kalau tidak ada, hendaklah ia tancapkan tongkat; dan kalau ia tidak membawa tongkat, maka garislah sebuah garis, maka tidak akan mengganggunya (shalatnya-pen) binatang yang lewat di depannya” (HR. Ahmad, Abu Daud, dan Ibnu Majah) dan disahkan oleh Ibnu Hibban, hadits hasa""

Sambung citer balik..da hbs solat tu,aku trs g mandi..igt blehla hlg pns badan + pns hati. msk2 blk je,nmpk mka die..hilang panas badan dan hati sebab da termarah die..berperang la jg..die ni jenis mmg degil..nk menang je..aku lak jenis pantang orang maki2 aku dengan perkataan yg xbertamadun nie..aku xksh die marah aku sbb aku smbhyg kt tmpt pntu msk,tp aku MARAH sebab die maki aku kuat2 ms aku bersolat.

Kesimpulannya:-
@@Aku salah sebab solat tmpt orang lalu
@@Die salah sebab maki2 aku ms smbhyg
@@Aku Betul sebab aku tegur die dengan cara kasar yang sedap,Kalo xsedar gak,xtaulah..

Boleh lak die cakap "dosa ko,dosa ko,dosa aku,dosa aku"
banyak cantik muka ko??Sahabtku,dosa kau,dosa aku gak kalo aku xtegur..kalo ko rs da bgs sgt, pgla muhasabah diri. Aku nie xdela bgs,tp ape yg aku tau dari usrah dn ilmu2 agama yg ade,aku smpiknla skit..ape2 pn,aku ttp salah gak..Sori ye..
Harap2 die nie dpt hidayah cpt.lps tu,die pn kna cari hidayah gak..kalo kte nk selamat,knala berusaha kn?ibarat aku nk seluar Armani Exchange,knala usaha cari duit.Apatah lg hidayah dari-Nya yang amat ternilai,dan hanya untuk orang2 yg dikehendaki-Nya?

Sesi Luahan Hati:-
Aku xsk marah2..tp kalo da marah,biasela,mulut tu mmg da xde insuran gak..Xelok,tp sedang belajar mengubahnya..

8 komen:

sYaMiMi naSiR said...

haaa shah...
mmg xstuju ngn
''dosa ko,dosa ko,dosa aku,dosa aku''
dan stuju ngn apa yg kamo ckp..
kita kalau xtegur salah org..
kita pon kena tangung dosa dia

fArhAnA said...

mrh mmg ssh nk kawal..xpe2..faham..hehe

Shah Redza Rosli. said...

Mimi:btl2:)
Farhana: nk bt cmne(T_T)

Anonymous said...

sabar ye en.shah..marah benor bunyinya...huhu..chill..

nur ain said...

salam
abg shah ...
sabar itu
senyap di mulut dan senyap di hati ...
biar peristiwa macam ini terjadi sekarang
...satu hari nanti pun,abg shah jadi pemimpin besar, (insyaallah)
lg teruk, kena mcm2 lg....
mungkin ini latihannya kan ~

sedang Nabi saw pernah berkocak dikasutnya kerana berdarahan dibaling batu semasa berdakwah di thaif....
senyap dimulutnya ...
malaikat jibril tanya ..nak buat apa dekat penduduk thaif itu, aku terbalikkan gunung ,mahukah??
malah jawab Nabi :tidak ,sesungguhnya mereka golongan yang tidak tahu

[MahiraH] said...

uishhh..tak pernah tgk shah marah..
camne lah ye ghupe muke shah bila marah..
macho kah? tak macho kah?
hahahahah..
anyway, bawak byk bersabar lah ye..
ira kat sini pun menghadapi benda yg sama..
tapi sabar jeh la kan..
sabar itu separuh daripada iman..=)

Akhmal said...

Sabar bro.....cool...

terjemahan said...

salam.. uish.. tekezut gak arr..org mcm abg shah nih bleh marah sampai cmtu skali....

anyway sabar jew la..

tapi skang da berbaik semula kn ??

biase la tuh...kt mane2 pon akan ade org yan ok ...ade yang kurang ok...hadapi jew la dgn tabah...

marah pon tk gune jugak...nnt tmbh problem
lain :P

Profesion Daie

Profesion Daie
Sungguh Kacak dan Bergaya.

  © Blogger templates Newspaper by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP