Sehari di Nurhasanah, Beranang

Sunday, April 4, 2010

4 April 2010:
Hari yang penuh bermakna bagi diriku. Kenapa?Disinilah,baru aku lebih mengenali ape itu "kehidupan". Alhamdulillah, berkat usaha sahabatku Qhairil telah berjaya menjalankan program ke rumah anak yatim & orang tua Nurhasanah, Beranang.

Selalu kte dengar isu-isu anak dibuang dlm tong sampah, parit,tandas dan pelbagai tempat lagi. Xperlulah aku membela ibubapa kepada anak yang xberdosa ini,sebabnya mereka lebih TERUK dari BINATANG dan terus terang aku cakap,aku BENCI dengan pasangan yg lgsg HILANG AKAL, PERIKEMANUSIAAN & TIMBANGRASA.

Wahh korang,da pandai buat,da sedap,pandailah tanggung.

ALLAH s.w.t berfirman dalam ayatnya, Surah Al-Israa, Ayat 31
"Dan janganlah kamu membunuh anak-anak kamu kerana kepapaanmu, Kamilah(yang memberi rezeki) kepadamu dan mereka. Sesungguhnya perbuatan membunuh satu kesalahan AMATLAH besar"

Da jelas sgt, dosa membunuh anak nie terlalu besar. Pndi2la korang ye nk menjawab.
Balik kpd topik asal, bila aku da jejak rumah kebajikan nie,situasi yang lain pula berlaku. Nie dua-dua jadi. Anak dan Bapa kena buang. Ya Rabi,xfhm btl aku. Tp sekurangnya mereka nie lebih bertimbang rasa daripada membunuh.. Sampai sn je,aku melihat senyuman-senyuman tua,yang gembira menyambut kehadiran kami. Kami disambut meriah dengan ucapan & yg xternilai harganya, senyuman warga emas:)

Keadaan sebenar di sini, kebanyakan para penghuni Nur-Hasanah ditinggalkan di hospital tanpa waris..tidak ada ahli keluarga yang menuntut mereka.
Sblm kami memulakan aktiviti, kami diberi taklimat. Dan selepas itulah, baru aktiviti2 yang lain bermula. Macam2 yg kami bt, layan kanak2,lyn orang2 tua,mmsk,bsh pinggan,mop lantai,bersihkan stor,bsh karpet dbyk lg.

Plg penting, aku sangat SERONOK dpt pergi Nur Hasanah.
Ia mengajar untuk menghargai orang tua kita. Ya Rabi, aku xfhm camne 10 orang anak xbleh jg seorang ibu & ayahnya. Bygkn,kalo bukan sbb dorang,

"ANAK2,JANGAN MIMPI KO AKAN SAMPAI KAT TAHAP SEKARANG!!"

Aku pn sgt sk,sbb dpt mengenali bayi istimewa, Mohd Firdaus. Firdaus xsempurna,die xde lelangit dlm mulut die. Pastu, telinganya pn ada masalah. Nk mkn pn kna pakai tiub. Bygkn, betapa bertuahnya kita ni kn?betapa ALLAH kurniakan nikmat yg xterhingga kpd kte nie manusia sempurna sifatnya?? Dalam surah Al-Araf,ayat 10

"Sesungguhnya ALLAH telah memberikan kamu sumber/panduan di penghidupan mukabumi ini. Tetapi(amatlah) sedikit yang bersyukur"

Buruk kn perangai manusia?smpi ALLAH sendiri da state dlm AL-Quran yang berusia 1400 yg manusia nie mmg jenis xreti bersyukur. Ya ALLAH,moga2 aku dan sahabat2ku tergolong dalam golongan yg sedikit tu.




1 komen:

wawa said...

mmg org buang2 baby ni jahat..huaa..tgk aliff 'aiman yg kecik tu..camne la org blh buang baby besar tu kan..
wawa syg ibu ayah..tak sanggup woo nk ltk mereka kt tmpat2 gitu..
btw en.shah,sy mmg tringin nk g tmpat2 camtu..
awak beruntung.

Profesion Daie

Profesion Daie
Sungguh Kacak dan Bergaya.

  © Blogger templates Newspaper by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP