Ohh seronoknya

Wednesday, November 25, 2009

Alhamdulillah,segala pujian kepada-Nya..:)
Saya Islam. Berapa ramai yang mengenalkan dirinya kepada kawan2 yang lain semasa sesi perkenalan?hehe..Teringin sangat berkongsi ilmu yang saya dapat masa majlis ilmu ataupun usrah berkaitan ISK. Topiknya menarik kan? Sebelum nie, saya tertanya-tanya, apa bende tu?
Sehari sebelum pergi usrah, Allah bagi saya pilihan samaada pergi Training Badminton, Meeting Badminton,ataupun Usrah ISK. Masa tu, saya excited nak pergi Usrah ISK, tapi dalam masa yang sama, sy pn nk pg training badminton. Untuk pengetahuan kawan2 sume, sy xdpt men badminton utk 3 minggu. Itu adalah perkara yang TIDAK BOLEH untuk saya. Setelah berfikir, saya decide pegi usrah ISK. Rasionalnya, lain kali pun boleh. haha..ilmu,kita mahu,kita cari.
Saya pergi bersama kawan2 dari RuHIS n JPM..wah, mereka semua nie boleh dikategorikan "weng".haha..tapi mereka ni baik2 n soleh2.sape2 nk cari calon suami, tnyalah kt sy. Conform sy rekemen dorang. Belajar pandai, agama baik, ape lg yang xde? Kecuali sy k..sy xde sume tu lg..tengah merangkak lg nk ke arah yang baik2 nie.

ok,sambung cerita lagi..sesampainya di sana, kami disambut Ukhi Hartono.. Muka dia cam cina, orang Sarawak..Die lulusan B. Eng of Mechanical kt salah sebuah Uni kt UK. (Sorry kwn2,lupe lor). Terus die belanja kitorang sume makan. SEGAN
Alhamdulillah,lepas da kenyang, die bawa saya n sahabat2 sume pg ke rumah. Dalam perjalanan ke sana, saya sempat bertanya tentang tajuk yang dibincangkan untuk Usrah. Tapi kan, die suruh saya relax dulu. Kalo Luqman ade, mesti saya da kena "Shah, ko menggelabah hape".haha.. Sampai2 je, sy terus duduk. Ngantuk..semalam tido lambat..uwahhh..
Sesi Usrah ISK dimulakan dengan taaruf(sesi perkenalan). Masing2 memperkenalkan nama, kursus n asal. Masa giliran Hartono, saya tertarik bila die perkenalkan diri dengan "Assalamualaikum,saya islam"barulah diikuti dengan nama,kursus n asal beliau..
Penjelasan disini,meletakkan islam yang teratas. Pernah x kita terfikir di mana letaknya islam di dalam kehidupan seharian kita?Sahabat2 ku,saya berminat nak kongsi pengalaman sebagai pengajaran anda semua. Pengalaman sebenar hijrah insan bernama Shah Redza.
Hijrah yang dimaksudkan ialah hijrah dari segi sikap, amalan dan perihal diri. Semasa penggal pertama memegang JPM, niat saya adalah untuk membantu kawan2..Tapi, memang sangat terasa betapa diuji-Nya sepanjang penggal itu..memang sangat terasa. JPM,MPM ntah kemana,study apatah lagi..dalam penggal tu juga, memang saya jahil. Solat tak menentu, sibuk mencari cinta manusia, cinta dunia, pangkat..Nauzubillah..

Detik kesedaran bermula bila saya mula mengenali sahabat-sahabat dalam RuHIS..saya bukanlah orang yang layak untuk berdampingan dengan sahabat-sahabat sebaik mereka,tapi demi hijrah, saya mulakan juga.. sehinggalah kini, setelah memegang JPM untuk penggal ke-2,dan memegang Setiausaha RuHIS,Alhamdullilah..sangat2 bersyukur,terasa hijrah ini mendapat keberkatan Allah..kenapa??barulah saya sedar..rupanya, NIAT saya adalah kerana-Nya..terasa dipermudahkan urusan,jika kesusahan,ingat kepada-Nya,dan jika senang,jangan sesekali lupa untuk bersyukur kepada-Nya..
Mari,sama2 kita ubah niat kita?
"Sahaja aku hidup di dunia ini adalah kerana-Mu Allah s.w.t, Ya Rahman Ya Rahim":)

1 komen:

khaliesahkamal said...

Ruhis tak lenggap tanpa shah redza..

Profesion Daie

Profesion Daie
Sungguh Kacak dan Bergaya.

  © Blogger templates Newspaper by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP